گرایش های تخصصی رشته ی داروسازی

داروسازي داراي گرايش هاي تخصصي متعددي مي باشد كه برگرفته از ماهيت چند بعدي اين رشته و ارتباط تنگاتنگ آن با علوم پايه نظير شيمي، زيست شناسي، فيزيك، ریاضی و علوم باليني مي باشد. میتوان به جرات از این علم به عنوان یکی از وسیع ترین علوم در جهت انجام کارهای پژوهشی نام برد. علی رغم دید اشتباه عوام به فارغ التحصیلان رشته ی داروسازی که همواره سوال کی داروخانه می زنی؟ یا … بر زبانشان جاری است، دانشجویان این رشته امکان فعالیت در صنعت، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان ها و …. را خواهند داشت. همانطور که می دانید دارو در پروسه ی درمان نقشی حیاتی دارد. داروسازی از دیرباز علمی مبتنی بر تحقیق و پژوهش برای کشف، توسعه و تولید داروهای جدید و یا کاهش عوارض یا افزایش اثربخشی داروهای موجود است. بنابراین با کمی تامل در پیرامون این رشته می توان فهمید که پایه و اساس داروسازی تحقیق و پژوهش است. بدون تحقیق ادامه ی فعالیت در این رشته امکان ندارد. دانشجویان داروسازی می توانند با انجام طرح های تحقیقاتی داروسازی رزومه ی خود را جهت ادامه ی تحصیل در ایران یا خارج از کشور تقویت سازند. همچنین با یادگیری مهارت های مختلف در حین انجام طرح های تحقیقاتی، توانایی های لازم را جهت فعالیت در صنعت داروسازی، مراکز تحقیق و توسعه دارو، شرکت های داروسازی و …. کسب نمایند.

داروسازی دارای گرایش های تخصصی مختلفی می باشد که میتوان طرح های تحقیقاتی را پیرامون هر کدام از این گرایش ها یا ترکیبی از این گرایش ها تعریف کرد. از این گرایش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فارماسیوتیکس:

در كشور ما با عنوان رشته تخصصي”داروسازي” شناخته مي شود، که هدف تبديل مواد موثره دارويي به يك شكل دارويي مناسب و قابل مصرف توسط انسان مي باشد، به گونه اي كه پس از مصرف دارو توسط بيمار حداكثر مقدار ماده موثره دارويي بتواند در دسترس عضو يا اندام هدف قرار گيرد. آشنايي با روش هاي ارزيابي كيفيت فرمولاسيون هاي دارويي، سامانه هاي نوين و پيشرفته دارورساني، شرايط مناسب نگهداري و بسته بندي هاي دارويي و نيز توجه به مدل هاي ارزيابي ويژگي هاي فارماكوكينتيكي داروها در بدن انسان از جمله مهارت هايي است كه میتوان با انتخاب طرح تحقیقاتی خود در آن حیطه کسب کرد که مي توانند نقش پويايي در ارتقا كيفي صنعت دارويي كشور ايفا نمايند.

فارماکولوژی:

عمده تمركز کارهای تحقیقاتی در این گرایش بر روي بررسي اثرات و عوارض داروها بر اساس مطالعات in vitro و يا in vivo مي باشد. دانشجویان با انجام کار تحقیقاتی در این حیطه با جديدترين روش هاي تعيين دوزهاي موثر تركيبات دارويي، مكانيسم اثر آن ها، روش هاي پيشرفته مدلسازي اثرات مورد انتظار داروها در حيوانات و نيز سطح سلول ها و اندام هاي هدف آشنا مي گردند.

فارماکوگنوزی:

یکی از غنی ترین گرایش های داروسازی جهت انجام طرح های تحقیقاتی می باشد. در اين رشته تخصصي، محققین به کشف و ارزیابی اثر درمانی مواد موثره ی گیاهان می پردازند. كسب دانش لازم در شناسايي گياهان دارويي، اجزايي از آن ها كه داراي خاصيت دارويي مي باشد، استخراج و شناسايي مواد موثره موجود در قسمت هاي مختلف گياهان و …. از جمله مهارت هايي است كه دانشجویان در حین انجام کار تحقیقاتی در این حیطه با آن ها آشنا می شوند.

شیمی دارویی:

از پايه اي ترين گرايش هاي تخصصي داروسازي محسوب مي گردد. هدف اصلي در اين گرایش آگاهي از ساختار شيميايي تركيبات دارويي و گروه هاي عاملي فعال موجود در ساختمان آن ها است. دانشجویان در حین انجام طرح های تحقیقاتی در این حیطه با كسب مهارت در زمينه تجزيه و تحليل واكنش هاي شيميايي و ارتباط نوع ساختار شيميايي آن ها با فعاليت هاي بيولوژيك بدن انسان می توانند نسبت به طراحي، استخراج و شناسايي مواد موثره دارويي اقدام نمايند. دانشجویان همچنین در طی مراحل انجام کارهای تحقیقاتی از توانمندي هاي لازم براي كار با ابزارهاي پيشرفته آزمايشگاهي و دستگاه هاي متعدد آناليز داروها نيز برخوردار مي شوند.

بیوتکنولوژی دارویی:

دانشجویان با انجام طرح تحقیقاتی در این گرایش میتوانند با مهارت لازم براي بهره برداري از علوم سلولي-مولكولي، ميكروبيولوژي و ژنتيك جهت ساخت و توليد انبوه مواد موثره دارويي آشنا گردند. همچنین با بهره برداري از ميكروارگانيسم هايي نظير باكتري ها و قارچ ها به عنوان كارخانجات طبيعي توليد داروها و يا به كارگيري ميكروارگانيسم ها در مهار و كنترل بيماري نیز آشنا شوند.

داروسازی بالینی:

دانشجویان در این گرایش می توانند به انجام کارهای تحقیقاتی بالینی بسیار متنوعی بپردازند که می توان به ارزیابی اثر فرآورده های دارویی تهیه شده توسط دیگر حیطه ها در بالین، پايش اثرات و عوارض داروها در بيماران، شناخت تداخلات رايج و مهم دارويي شامل تداخلات دارو – دارو، دارو – غذا و دارو– بيماري، راه هاي پيشگيري يا كنترل آن ها و همچنين روش هاي تنظيم دوزهاي مناسب دارويي و …. اشاره کرد.

سم شناسی:

دانشجویان با انجام طرح تحقیقاتی در این گرایش با روش هاي رايج آزمايشات in vivo و in vitro جهت ارزيابي اثرات و عوارض سمي مواد در سطح سلولي و اندام ها، كه از جمله مراحل بسيار مهم در مطالعات فارماكولوژيك پيش از ورود دارو به عرصه هاي كارآزمايي هاي بالينی (clinical trials) مي باشند، آشنا مي شوند.

از دیگر گرایش های داروسازی می توان به نانوفناوری دارویی، داروسازي هسته اي يا راديوفارماسي، کنترل دارو و اقتصاد و مديريت در داروسازی اشاره کرد. لازم به ذکر است که اکثریت طرح های تحقیقاتی در رشته ی داروسازی ترکیبی از چند گرایش تخصصی این رشته می باشد.

همانگونه که برای انجام کوچک ترین کاری لازم است که در ابتدا طرح و نقشه ی آن کار آماده شود، برای انجام تحقیق که معمولا کار زمان بر و پرزحمتی است، بدون شک داشتن طرحی که همه ی جوانب امر درآن پیش بینی شده باشد ضروی است. آماده کردن طرح پیشنهادی تحقیق (پروپوزال) گام مهمی در فرآیند تحقیق می باشد. هرچه قدر پروپوزال یک طرح پژوهشی، دقیق تر و منسجم تر باشد، به همان اندازه کار پژوهشگر در زمان انجام پروژه ی تحقیقاتی راحت تر و در زمان کمتری انجام خواهد گرفت. پروپوزال دارای بخش های مختلفی می باشد که نگارش هر قسمت آن نیازمند مطالعه ی مقالات چاپ شده در مجلات معتبر دنیا، آشنایی با اصول و قواعد پروپوزال نویسی و نیز خلاقیت فردی می باشد. پس می توان نتیجه گرفت نگارش طرح ها و پایان نامه های داروسازی که از طرح های مهم مجموعه ی علوم پزشکی است از اهمیت بسزایی برخوردار است. در موسسه مدیتورها به صورت کاملا حرفه ای نگارش پروپوزال طرح های تحقیقاتی داروسازی توسط یک تیم کاملا مسلط و با سابقه به رشته ی تحریر در خواهد آمد.

 

پنل کاربری مدیتورها

ورود به پنل ثبت سفارش

مدیتورها جامع ترین وبسایت علوم پزشکی در ارائه ی خدمات پژوهشی با تیم پژوهشگر حرفه ای، متخصص و با سابقه و پشتیبانی تلفنی و کتبی که خدمات خود را در قالب پنل کاربری و سیستم کاملا هوشمند، با رعایت اصول علمی و پژوهشی و اولویت کیفیت و زمان ارائه می دهد.

  1. تایپ
  2. ترجمه
  3. پروپوزال
  4. مقاله
  5. بررسی سرقت ادبی
  6. پارافریز
  7. ویرایش نیتیو
  8. آنالیز و تحلیل آماری
  9. انتخاب مجله
  10. سابمیت و پیگیری

شما می تونید با لمس تصویر زیر سوالات پژوهشی خود را پرسیده و از کارشناسان پژوهشی مدیتورها مشاوره ی رایگان دریافت کنید.

مشاوره پژوهشی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا