مهترین نکاتی که در نگارش مقالات ISI باید رعایت کنیم!

امروزه موضوعات بهداشت و سلامت علل خصوص موضوعات پزشکی بسیار مورد توجه محققین قرار گرفته است به طوری که بخشی از بودجه وزارت علوم و بهداشت به حوزه تحقیقات اختصاص دارد و مراکز تحقیقاتی در سراسر کشور وجود دارند . موضوعات حوزه پزشکی به دلیل اهمیت بسیار بالا و نقش اساسی که در سلامت انسان ها دارد بسیار پر کاربرد است . این مطلب به بررسی نکات ضروری در نگارش مطالعه ISI بصورت خلاصه و مفید پرداخته است؛ درصورتی که تمایل دارید نگارش Original Article را بطور کامل بیاموزید از این مطلب استفاده کنید.

انتخاب موضوع

اولین نکته ضروری در نگارش یک مقاله ISI جستجو ایده مناسب است ، برای پیدا کردن یک ایده مناسب ضمن مشورت با پژوهشگرانی که موضوعی نزدیک به موضوع شما کار کرده اند ، می توانید از بانک های مقالات مانند وب سایت های زیر استفاده کنید:

pubmed.com

sienceDirect.com

بعد از یافتن موضوع مناسب ، پیدا کردن عنوان بسیار اهمیت دارد . در واقع انتخاب عنوان چارچوب های خاص خود را دارا می باشد . اولین چارچوبی که باید رعایت کنید این است که از 20 کلمه کمتر باشد و همچنین موضوع را واضح بیان کند. مجموعه مدیتورها مفصّل درمورد عنوان نوشته است لطفا این پست را بخوانید.

نگارش چکیده

نگارش چکیده مناسب نکته بعدی است که بسیار پر اهمیت است . چکیده را می توان به عنوان عصاره مقاله به شمار آورد یعنی محتوا به صورت خلاصه و شامل نکات ضروری باید بیان شود. نکته قابل توجه این است که از نوشتن کلمات بی اهمیت در بخش چکیده باید کاملا خودداری کنید . به طور کلی بخش چکیده را می توان به سه بخش مقدمه ، روش انجام پژوهش و نتیجه گیری تقسیم بندی نمود به گونه ای که مخاطب دید کلی نسبت به مقاله پیدا کند و در هنگام مطالعه مقاله توانسته باشد با یک پیش زمینه ذهنی مقاله را مورد مطالعه قرار دهد.

http://sharifyar.org/wp-content/uploads/2019/07/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-ISI.jpg

روش تحقیق (Method)

بخشی دیگر که می توان آن را بدنه اصلی تحقیق نامگذاری کرد، روش تحقیق نام دارد ، در این بخش ضمن بیان مراحلی که طی کرده اید باید ایده خود را نیز به اثبات برسانید. نکته قابل توجه در مقالات حوزه بهداشت و سلامت این است که ابتدا باید ایده خود را در محیط های سلولی و آزمایشگاهی ماننده استفاده از موش به اثبات برسانند سپس با کسب مجوز های لازم آن را در بین بیماران با رعایت مقررات لازم اجرایی کنند و در پژوهش آمارها، نمودارها، تصاویر و غیره از فعالیت های خود را جهت اثبات منتشر کنند.

بیان جزئیات دستگاه ها

از نکات دیگر که در مقالات ISI ضروری است ،درج دستگاه هایی که با آن برای انجام کار پژوهشی مقاله تان استفاده نموده اید. فرض کنید که مقاله شما در زمینه هماتولوژی است و با دستگاه (سل کانتر) به اثبات نمونه های خود پرداخته اید ،پس باید ضمن درج نام دستگاه مشخصات دستگاه و کشور سازنده آن دستگاه را نیز منتشر کنید.

http://s9.picofile.com/file/8314407584/Hematology_3PartDiff_KX21_360x288.png

 

نتیجه گیری

نوشتن نتیجه بسیار مورد توجه داوران ژورنال های ISI قرار دارد شما می توانید نوشتن نتیجه را با بیان اهداف و ضرورت تحقیق آغاز کنید و سپس به بیان یافته ها به صورت واضح با تکیه بر روش های تحقیق بپردازید.

 

نکات مهم:

1- مقالات ISI اکثرا به زبان انگلیسی هستند اگر شما هم از آن دسته پژوهشگرانی هستید که در نگارش به زبان انگلیسی مشکل دارید به هیچ وجه نگران نباشید شما می توانید که از سایت grammarly.com استفاده کنید و به صورت انلاین ایرادات نگارشی خود را برطرف سازید.

گرامرلی ابزار رایگان بررسی گرامر و غلط املایی انگلیسی مقاله

2- نوشتن منابع دارای سازکار به خصوصی است . منابع نویسی سبک های مختلفی دارد ، توصیه می شود برای مقالات ISI از نرم افزار  endnote استفاده کنید . این نرم افزار دارای الگو های مختلفی است که می تواند در زمینه منابع نویسی به شما کمک کند.

حالا که با این نکات مهم آشنا شدید وقت آن رسیده که با نبایدها در نگارش مقاله ISI آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا