ساختار و قسمت های مقاله علمی – معنی IMRAD چیست؟

توجه نمایید تحقیقاتی که انجام داده اید از اهمیت زیادی برخوردار است و باید توسط بیشترین مخاطب ممکن خوانده شود. خوشبختانه در حال حاضر مجلات پزشکی بسیاری وجود دارند که شانس شما را برای داشتن مقاله چاپ نشده کم کردند. با این حال، مقاله باید در شکل مورد تایید، ساختار بندی شده باشد و با بالاترین استاندارد ممکن ارائه گردد. بدون شک ویراستاران و ارزیابان به مقاله های به هم ریخته، بدون در نظر گرفتن کیفیت علمی نگاهی منفی خواهند داشت. همه مقاله ها به شیوه های مشابه ساختاربندی می شوند. گرچه استثناهایی نیز مانند شیوه به کار رفته توسط مجله Nature وجود دارد. بعید است، چنین استثناهایی شما را در مراحل اولیه کار پژوهشی به دردسر بیندازند.

هدف از چاپ مقالات؟

هدف از چاپ یک مقاله علمی، ارائه سندی است که حاوی اطلاعات کافی باشد تا خوانندگان بتوانند:

  • مشاهداتی را که شما انجام داده اید. ارزیابی نمایند.
  • در صورت تمایل، این تجربه را تکرار کنند.
  • توجیه پذیر بودن نتیجه گیری های اخذ شده توسط داده ها را تعیین نمایند.

ساختار اساسی – IMRAD

ساختار اساسی یک مقاله به صورت IMRAD خلاصه شده است که مخففی است برای:

  • مقدمه (Introduction): چه سوالی پرسیده شده است؟
  • روش کار (Methods): مطالعه چگونه انجام شده است؟
  • نتایج (Results): چه یافته ای به دست آمده است؟
  • بحث (Discussion): یافته ها چه معنایی دارند؟

ما در مطالب آموزشی مقاله نویسی به طور مفصل راجع به هر قسمت صحبت می کنیم و فعلا به خلاصه ای از هر قسمت اکتفا می کنیم.

مقدمه Introduction

مقدمه باید مختصر باشد و به طور واضح سوالی که سعی دارید در این مطالعه پاسخ دهید را بیان کند. به منظور هدایت خوانندگان به این نکته، لازم است مقالات مرتبط به طور خلاصه مرور شوند.

بسیاری از نویسندگان تازه کار، نوشته مقدمه را سخت می دانند. شایع ترین مشکل، ناتوانی در بیان واضح سوالی که پرسیده شده است. اگر مطالعه به درستی برنامه ریزی شده باشد، این مسئله نباید مشکل ایجاد کند – اصلاح اشتباهات اساسی زمانی که برای نوشتن مقاله تلاش می کنید خیلی دیر است. با این حال، به نظر می‌رسد برخی از مطالعات، در یک موضوع را برای خود توسعه می‌دهند و به راحتی اهداف اصلی و فراموش می‌کنند. پرسش از همکاران، به صورت هر چند وقت یکبار، در مورد اینکه امیدواریم پاسخگویی چه سوالی باشیم را مفید می دانم. در صورتیکه جمله کوتاه و واضح را به عنوان جواب دریافت نکنیم، زنگ خطر به صدا در می آید.

مقدمه نباید به صورت مروری بر مطالعه نوشته شود، بلکه فقط لازم است که برای توجیه مطالعه پیشنهادی شما به رفرنس ها استناد شود. معمولا به استناد از گروه های مختلف برای متوقف کردن ارزیابان در مورد این مسائلی که موضوع تحقیق یک واقعیت شناخته شده می باشد، کافی است. خصوصاً اگر این مطالعات از کشورهای مختلف باشد. بسیاری از گروه‌های تحقیقاتی، مقدمه یک مقاله را قبل از اینکه مطالعه شروع شود، می‌نویسند، اما شما هرگز نباید مقالات مرتبطی را که در طول انجام مطالعه تا چاپ شده اند نادیده بگیرید.

مثالی از مقدمه می تواند اینگونه باشد:

” این موضوع که مردان دونده میانسال به صورت پراکنده دچار صدمات مغزی می‌شوند به خوبی شناخته شده است، اما اینکه این صدمات قبل از دویدن شروع می شود یا در نتیجه جراحات مغزی مکرر در زمان ورزش ایجاد میگردد، ثابت نشده است. در این مطالعه، ما به عملکرد مغزی مردان میانسال بدون تحرک را قبل و بعد از یک برنامه شش ماهه ورزشی بررسی می‌کنیم. عملکرد مغزی توسط… . ارزیابی می گردد”

روش کار Methods

روش کار، مهم ترین بخش مقاله است که بیشتر نادیده گرفته می‌شود. در حالی که قسمت روش کار شایع ترین دلیل عدم پذیرش قطعی مقاله می باشد. در صورتی که روش یک برای پاسخ به سوال به کار می بریم ناقص و نامناسب باشد، راه نجاتی برای مطالعه وجود ندارد. فصل سوم شامل توصیه های مفید درباره طراحی مطالعه و دقت اندازه گیری که در زمان برنامه ریزی تحقیق – نه پس از انجام آن – باید در نظر گرفته شود، می باشد. اهداف اصلی روش کار شامل توصیف کردن و گاهی اوقات دفاع کردن، طراحی تجربی و فراهم کردن جزئیات کافی برای تکرار مطالعه توسط یک محقق دیگر است. زمانی که تصمیم می‌گیرید چقدر از متن را به هر یک از قسمت‌های قبلی اختصاص دهید، باید بدانید که قسمت طراحی مطالعه تجربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر روش استانداردی برای اندازه گیری استفاده شده است، همه رفرنس های مناسب آن مورد نیاز می باشد. در بسیاری از موارد “اصلاحاتی” در روشهای کار مقالات چاپ شده اعمال گردیده است که باعث ایجاد مشکلاتی برای محققین دیگر می گردد. بنابراین برای اطمینان از تکرار داده ها محققین باید:

  • جزئیات کامل هر روش جدیدی را که استفاده شده، ارائه دهند.
  • دقت اندازه گیری های انجام شده را بیان نمایند.
  • تحلیل آماری را به صورت معقولانه به کار گیرند.

در مرحله طراحی هر مطالعه باید از یک متخصص آمار کمک گرفته شود، متخصصین آمار همواره مفید هستند و تا حد زیادی بهبود طراحی و آنالیز تحقیقات بالینی کمک می نمایند. این دستاوردها را نمی توان از مطالعه ای که به صورت نامنظم طراحی شده، انتظار داشت، مگر اینکه مجدداً طراحی گردد.

نتایج Results

قسمت نتایج یک مقاله این خصوصیت را دارد: باید توصیف کلی از یافته های اصلی مطالعه باشد و داده ها را به صورت واضح و دقیق ارائه کند. نیاز نیست که تمام داده‌هایی را جمع کرده اید، گزارش نمایید. معمولاً گرایش رسیدگی به ارائه همه نتایج وجود دارد، خصوصا اگر داده ها به سختی جمع آوری شده باشند، ولی نتایج باید فقط شامل داده‌های مرتبط و معرف باشد. آنالیز آماری نتایج و باید مناسب باشد. دسترسی آزاد به نرم افزارهای آماری، محققین این جوان را برای درک اصول تجزیه و تحلیل، ترغیب نکرده است. یک ارزیاب فقط می‌تواند در روایی تست های آماری به کار رفته را مشخص نماید، بنابراین اگر آنالیز شما پیچیده یا غیر معمول باشد، انتظار می‌رود که مقاله تان توسط یک متخصص آمار نقد گردد.

شما باید تلاش نمایید تا با اجتناب از تکرار غیر ضروری داده ها در متن، شکل ها و جدول ها، وضوح نتایج را حفظ کنید. ارائه مختصر آنچه نیافته نیز ارزشمند است، چون ممکن است مانع از انجام تحقیقات در حیطه های غیر ضروری توسط محققین دیگر گردد.

بحث Discussion

به طور معمول پیش‌نویس اولیه بحث تقریباً خیلی طولانی است. اجتناب از نوشتن یک آنالیز طولانی از مقالاتی که یافته‌های مبسوط و خیلی خوبی دارند، دشوار است. از یک راهنمای اولیه برای طول قسمت بحث این است که کل بحث نباید طولانی تر از یک سوم کل مقاله (شامل مقدمه، روش کار، نتایج و بحث) باشد. پرداختن به یک حوزه وسیع، نیاز به تقلیل بیشتر مطالب را اقتضا می‌کند.

نوشتن پس برای بسیاری از نویسندگان مبتدی دشوار است، گرچه نگارش یک بحث رضایت‌بخش با توجه به نکات زیر امکان پذیر است:

  • یافته های اصلی را خلاصه نمایید.
  • مشکلات احتمالی روش کار استفاده شده را بحث کنید.
  • نتایج پژوهش خود را با مطالعات قبلی مقایسه نمایید.
  • از کاربردهای بالینی یا علمی یافته ها (در صورت وجود) صحبت کنید.
  • پژوهش های آینده را پیشنهاد دهید.
  • یک نتیجه گیری موجز را ارائه نمایید.

شایعترین اشکالات در نگارش بحث، تکرار داده هایی است که قبلاً در قسمت نتایج ارائه داده شده است. برخی نویسندگان بر این عقیده اند که روش مورد استفاده در پژوهش قابلیت انتقاد ندارد و آنان تنها در صدد استناد خاص به مطالعات قبلی که همسو با نتایج پژوهش است، برمی‌آیند. ارزیابان خوب متوجه چنین اشتباهاتی می گردند، بنابراین هرگز در فکر تلاش برای گمراه ساختن آنها نباشید.

گرچه IMRAD ساختار اصلی یک مقاله را توصیف می کند ولی قسمت های دیگر مقاله نیز مانند عنوان، چکیده و لیست نویسندگان دارای اهمیت است. این نکته مهم را به خاطر بسپارید که بسیاری از مردم عنوان مقاله را خواهند خواند و تعدادی از آنها چکیده را هم می خوانند ولی فقط تعداد کمی متن کامل مقاله را مطالعه خواهند کرد. عنوان و چکیده مقاله، برای نمایه شدن و ترغیب خوانندگان جهت مطالعه متن کامل مقاله از اهمیت بسزایی برخوردار است. غالباً این قسمت با اشتباهات زیادی همراه است. یک قانون طلایی این است که منابع چاپ شده مرتبط را لیست کنید و به صورتی آنها را ارائه دهید که با شیوه نگارش منابع در مجله مورد نظر که مقاله را به آن ارسال می نماید، تناسب داشته باشد. استناد به تعداد زیادی منبع، نه تنها شاخصی از میزان دانش نیست بلکه نشانه ای از عدم اطمینان می باشد. یک نویسنده خبره، منابع مهمی که برای مطالعه مناسب هستند را می شناسد.

قبل از شروع پیش‌نویس اولیه مقاله، راهنمای نویسندگان هر مجله را به دقت مطالعه کنید و مقاله تان را بر طبق آن تهیه نمایید. غالباً برخی مجله ها، سالانه راهنمای مفصلی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به عنوان روشی ارزشمند برای یادگیری بعضی قوانین اصلی باشد. ارسال مقاله به یک مجله که بر اساس راهنمای نویسندگان مجله ای دیگر نگارش شده است، اشتباه خطرناکی است که حاکی از این است که مقاله پذیرفته نخواهد شد. در تمام مراحل تهیه مقاله راهنمای نویسندگان برگردید و مطمئن شوید که مقاله با آن مطابقت دارد. این مسئله بسیار واضح به نظر می‌رسد اما اگر می خواهید مقاله‌ای در مجله European Annals of Andrology چاپ کنید، نباید آن را مطابق با روش Swedish Journal of Androgen Research تهیه نمایید. توصیه می‌شود که راهنمای نویسندگان را چندین بار مطالعه کنید.

بعضی اوقات، در شرایط ویژه مانند نامه به سردبیر، ارائه چکیده به یک همایش علمی یا یک گزارش موردی اعمال تغییراتی در سیستم IMRAD لازم است. گرچه، اساس همه مقالات علمی یک ساختار اصلی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا