شناسه اسکوپوس یا Scopus ID چیست؟ چه کاربردهایی داره؟ و چطور ایجاد کنیم؟

شبکه های اجتماعی مختلفی وجود داره که پژوهشگران و محققان در اونجا برای خود نمایه ایجاد می کنند و انتشارات علمی خودشون رو بارگذاری می کنند . یکی از این شبکه ها، اسکوپوس هست که زیر نظر انتشارات الزویر هست و مقالات و مجلات بسیار زیادی رو پوشش میده. دسترسی به اسکوپوس از طریق سایت SCOPUS.COM انجام پذیر هست. در این مقاله در رابطه با شناسه اسکوپوس و کاربردهاش صحبت می کنیم.

نکات ایجاد نمایه چیست؟

زمانیکه یک محقق ، موفق به انتشار مقاله ای بشه میتونه در اسکوپوس برای خودش نمایه ایجاد کنه. اما یک شرط داره : اون مقاله در مجله ای منتشر شده باشه که قبلا در اسکوپوس ایندکس شده باشه. پس اگر کسی نویسنده یک مقاله در مجله علمی پژوهشی ایرانی باشه، نمی تونه در اسکوپوس نمایه ایجاد کنه. این یکی از ویژگی های اسکوپوس هست و نه همه شبکه های اجتماعی آکادمیک ، مثلا در وبسایت ریسرچ گیت برای ایجاد نمایه نیاز نیست که قبلا مقاله ای منتشر کرده باشید. خب ، وقتی که شخصی در اسکوپوس برای خودش نمایه ایجاد کنه نهایتا یک SCOPUS ID بهش تعلق می گیره. این آیدی چه فایده ای داره؟ بعضی وقتها پیش می آد که نام لاتین نویسنده ای در مقالات متفاوت ، فرق می کنه : مثلا در مقاله ای اسمش Behrooz

Naderkhah و در مقاله دیگری اسمش Behrouz Naderkhah نوشته شده. داشتن اسکوپوس آیدی به نویسنده اجازه میده تمام مقالاتی که متعلق به اون شخص هست ولی با حروف لاتین مختلفی نوشته شده رو در نمایه اش بارگزاری کنه و به راحتی برای همه ی مقالاتش ادعای نویسنده بودن بکنه و امتیاز هیچ کدوم از مقالاتش رو صرفا به خاطر اشتباه در نگارش اسمش از دست نده.

فواید داشتن نمایه در اسکوپوس

اما ایجاد نمایه اسکوپوس و داشتن شناسه اسکوپوس چه فایده های دیگه ای داره؟

با داشتن نمایه اسکوپوس امکان لینک کردن نمایه های مختلف فراهم میشه یعنی مثلا اگر من نوعی در گوگل اسکالر و پابمد و اسکوپوس نمایه دارم میتونم این نمایه هارو به هم لینک بکنم.

دسترسی ، مدیریت و ایجاد تغییرات و اصلاحات در نمایه اسکوپوس محقق به راحتی امکان پذیر هست و نیاز به دسترسی به پایگاه های استنادی ندارد.

داشتن نمایه باعث میشه محقق بیشتر دیده بشه و مقالاتش بیشتر خونده بشن و در نتیجه استناد به مقالاتش بیشتر بشه. داشتن نمایه کمک میکنه متخصصان و محققان هر حوزه ای راحت تر باهم ارتباط بگیرن و زمینه همکاری های آتی فراهم میشه.

حل مشکلات مربوط به افراد دارای نام و نام خانوادگی دو قسمتی یا مشابه با افراد دیگر از مهم ترین فایده های داشتن شناسه اسکوپوس هست.

در اسکوپوس این امکان فراهم هست که نمایه محققان مد نظرمون رو دنبال بکنیم و به طور خودکار ، از جدیدترین انتشارات علمی اونها از طریق ایمیل باخبر بشیم.

ایجاد نمایه اسکوپس باعث میشه تمام تولیدات علمی یک محقق، اچ ایندکس ، نویسندگان همکار ، تعداد استنادات علمی ،فیلد تحقیقاتی و … در صفحه اش قابل مشاهده باشه. که این موضوع دو فایده داره : هم خود محقق میتونه مدیریت راحت تری بر انتشارات علمی خود داشته باشه و هم سایر افراد به طور یکجا و کامل انتشارات علمی اون محقق رو ببینن و راحت تر کیفیت و کمیت مقالات اون محقق رو داوری بکنند.

ویدیو: چطور نمایه اسکوپوس ایجاد کنیم؟

لطفا ویدیوی 5 دیقه ای مربوطه رو، که آموزش عملی ایجاد نمایه هست ملاحظه کنید.

پایان | ثمین داودی

شما می تونید با لمس تصویر زیر از کارشناسان پژوهشی مدیتورها مشاوره ی رایگان در زمینه ی مقاله نویسی، پروپوزال نویسی و سابمیت و پیگیری مقاله دریافت کنید.

مشاوره پژوهشی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا