تایتل پیج (Title Page) یا صفحه ی عنوان چیه و چجوری بسازیم؟

اگه یه پژوهشگر فعال و حرفه ای باشیم و سابقه ی سابمیت مقاله داشته باشیم شاید چندین بار در حین سابمیت مقاله با این درخواست از مجله برخورد کردیم که Title Page مقاله تون رو در یه فایل جداگانه آپلود کنید. اما تایتل پیج چیه و چجوری باید اون رو بسازیم؟ ساختن اون اصلا سخت نیست و فقط کافیه یه نمونه از اون رو ببینیم یا با ساختار اصلی اون آشنا باشیم که در این مقاله قصد داریم همینو شرح بدیم. علاوه بر این در طول این مقاله به سوالای شما درمورد Running Title و ویژگی های عنوان مقاله هم پاسخ داده میشه و همچنین تعریفی از افیلیشن یا وابستگی به همراه فرمول ساخت اون رو یاد می گیریم. لازم به ذکره که مقاله ی حاضر قسمتی از مقاله ی ادیتور مجله ی Arab Journal of Urology ، آقای Ahmad A. Shokeir است که توسط تیم مدیتورها با کمی تغییر برگردان شده و به همکاران محترم ارائه شده است. مقاله ی اصلی رو می تونید از اینجا بخونید.

 

صفحه عنوان (Title Page)

صفحه عنوان شامل عنوان (Title) ، لیست اسامی نویسندگان (List of Authors) ، افیلیشن ها ( یا وابستگی نویسندگان به موسسات ) ، عنوان کوتاه (Running Title) ، کلمات کلیدی (Keywords)، تعداد کلمات (Word Count) و نام و آدرس نویسنده مسئول (Correspondence Address) و صفحه عنوان دوم (Second Title Page) است که در مورد هر یک مفصل توضیح داده خواهد شد.

سوال: عنوان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  1. عنوان باید حاوی اطلاعات مفید (informative) ، خاص ، جامع و دقیق باشد و دقیقاً بیان کند که مقاله در مورد چیست.
  2. باید حداکثر اطلاعات را در حداقل کلمات منتقل کند.
  3. باید موضوع اصلی مطالعه و ترجیحاً نوع مطالعه را بیان کند.
  4. عنوان باید موضوع مطالعه را بیان کند و نه نتیجه گیری!
  5. باید به طور مکرر مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و زمانی که نوشتن مقاله شما تمام شد، عنوان آخرین جمله ای است که باید نوشته شود.

سوال: ترتیب نویسندگان یک مقاله چگونه و بر چه اساسی است؟

نویسندگان (The Authors)

برای اینکه اسم یک نفر در قسمت نویسنده های مقاله قرار بگیرد، این شخص باید در چیزهای ارزشمندی مانند تفکر خلاقانه (Creative Thinking) ، انجام تکنیک های تشخیصی یا درمانی که برای مطالعه ضروری هستند ، جمع آوری داده ها یا نوشتن مقاله شرکت کرده باشد. پروتکل ونکوور (Vancouver) در سطح بین المللی به عنوان استاندارد تعیین نویسنده مقالات شناخته می شود. این پروتکل ابتدا توسط کمیته بین المللی ویراستاران مجلات پزشکی توصیف شد و اکنون در تمام رشته های برتر دانشگاه های جهان اعمال می شود. پروتکل ونکوور بیان می کند که برای تأیید اینکه جزو نویسندگان یک مطالعه باشید ، هر نویسنده در یک مقاله باید در موارد زیر مشارکت داشته باشد:

  • ایده پردازی و طراحی مطالعه (The Conception and Design)
  • تجزیه، تحلیل و تفسیر داده ها (Analysis and Interpretation of Data)
  • تدوین (نگارش اولیه) مقاله یا بررسی انتقادانه ی آن از نظر محتوای مهم فکری (Drafting The Article or Revising It Critically)
  • و تأیید نهایی نسخه ای که منتشر می شود یا سابمیت و پیگیری آن تا زمان انتشار مقاله (Final Approval)

انجام یکی یا دو مورد از این وظایف کافی نیست و یک نویسنده قانونی باید در سه مورد از آن ها مشارکت داشته باشد تا به عنوان نویسنده شناخته شود.

دستورالعمل هایی وجود دارد که تعیین می کند اولین نویسنده چه کسی باشد:

  • زمانی که در یک مطالعه نویسندگان متعدد با مشارکت های مختلف باشد، اولین نویسنده کسی است که بیشترین کار را انجام داده است و برای نویسندگان متعدد با مشارکت برابر ، امتیاز را به نویسنده جوان تر (junior author) می دهند ، بنابراین نویسنده جوان اول است و ارشد (یا استاد) آخرین (و مسئول) است.
  • برای دو نویسنده ، در چاپ اول مزیت را به جوان تر می دهند و در چاپ دوم ، تعادل را جبران می کنند.
  • پایان نامه اساساً یک پروژه شخصی است ، بنابراین برای مقالاتی که از آن استخراج شده است نام دانشجو باید اول و ارشدترین فرد آخرین (و مسئول) باشد.

بسیار مراقب باشید که فقط از یک نام، نام خانوادگی و نام میانی با املای یکسان در تمام مقاله های خود استفاده کنید. به عنوان مثال ، “Shokeir AA” با “Shokeir A” متفاوت است. استفاده از یک نام با املای یکسان به بازیابی مقالات شما از پایگاه های داده مثل مدلاین (Medline) کمک می کند.

سوال: افلیشن (Affiliation) چیه و چجوری ساخته میشه؟

افیلیشن (یا وابستگی نویسندگان به موسسات)

افیلیشن به وابستگی نویسنده های یک مقاله به مرکز پژوهشی، دانشگاه یا هر کمیته ی تحقیقاتی گفته می شود و معمولا در ایران براساس مورد زیر نوشته می شود:

نام دپارتمان، نام دانشکده، شهر، کشور

برای مثال:

Urology & Nephrology Center, Mansoura University, Mansoura, Egypt

وابستگی ها (Affiliations) باید فقط در Title Page ذکر شوند. در پیش نویس اولیه (درفت) مقاله قبل از فرایند داوری ، افیلیشن ها یا هر اطلاعاتی که درون متن اصلی است که می تواند برای شناسایی نام نویسندگان استفاده شود، نباید ارائه کنید. این موضوع از این نظر مهم است تا از جانبداری داورهای ژورنال جلوگیری شود. پس از بررسی موفقیت آمیز توسط داوران ، نام موسسات و افیلیشن ها را می توان به مقاله اصلی اضافه کرد و برای بررسی نهایی به مجله ارسال کرد.

 

عنوان کوتاه (Running Title) ، کلمات کلیدی ، تعداد کلمات مقاله و آدرس جهت مکاتبه با کرسپاندر

برای تسهیل جستجوی پایگاه داده ، صفحه عنوان باید دارای یک عنوان کوتاه یا Running Title و چند کلمه کلیدی (معمولاً شش کلمه) باشد. اکثر مجلات برای مقاله اصیل یا ارجینال به تعداد کلمات محدودی (2000 تا 3000 کلمه) نیاز دارند. صفحه عنوان باید حاوی آدرس کامل نویسنده مسئول یا کرسپاندر باشد که مسئول تماس با ویراستاران مجله و خوانندگان مقاله خواهد بود.

 

صفحه عنوان دوم (Second Title Page)

باید یک صفحه عنوان دوم وجود داشته باشد که فقط شامل عنوان مقاله باشد ، بدون نام نویسندگان و افلیشن ها ، و از این صفحه در فرایند داوری مورد استفاده قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که داوران از اطلاعات نویسندگان و افلیشن ها بی اطلاع هستند.

همونطور که دیدین ساختن تایتل پیج اصلا کاری نداره! امیدوارم که این مقاله در موفقیت شما پژوهشگر گرامی نقش موثر داشته باشه 🙂

مدیتورها : مرجع تخصصی ارائه خدمات پژوهشی در علوم پزشکی

مشاوره پژوهشی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا