نقش پژوهش در علوم پزشکی در گرفتن پوزیشن پژوهشی از کشور آمریکا

امروز مهاجرت از کشور ایران به سایر کشورها به خصوص مهاجرت تحصیلی افزایش پيدا کرده است و در این بین، کشور آمریکا به جهت شرایط خوبی که از نظر علمی و رفاهی دارد، یکی از کشورهای مورد علاقه ی مهاجران است. در این مقاله سعی داریم به بررسی پیش زمینه های لازم و ضروری از نظر پژوهش برای داشتن رزومه (CV) مورد رضایت پیش از اقدام به مهاجرت بپردازیم. بر این اساس، برای روشن نمودن این مطلب به بررسی 3 موضوع شاخص و اساسی ذیل و نقش آن ها در رزومه می پردازیم.

فیلد تخصصی ( Area of Interest )

نکته ی بسیار مهم و حیاتی در مورد فیلد تخصصی این است که یک پژوهشگر در طول دوره ی پژوهشی خود می تواند تا حداکثر دو فیلد را انتخاب کند! برای مثال اگر شما یک دانشجوی پزشکی هستید و تصمیم دارید در زمینه کاردیولوژی پژوهش کنید؛ در قدم اول می توانید در زمینه ی آریتمی شروع به پژوهش در محیط آزمایشگاه و کار با رت کنید ولی بعد از اینکه وارد محیط بالینی شدید متوجه بشوید که به کاردیولوژی علاقه مند نیستید و مثلا به نورولوژی علاقه داشته اید و این بار شروع کنید روی بیماران مبتلا به آلزایمر پژوهش کنید. تا اینجا هیچ مشکلی ندارد! ولی اگر فیلد تخصصی شما بیشتر از این دو مورد شد؛ در این صورت کسی که رزومه ی شما را بررسی می کند از شما خواهد پرسید که چرا از یک شاخه به شاخه ی دیگر پریده اید!
بطور کلی برای یک پژوهشگر، از شروع دوران پژوهشی خود تا انتهای آن، زیباتر این خواهد بود که در یک زمینه و از کل به جزء کار کند و سیر ملایم اما صعودی اعتبار مقالات او با یک نگاه مشخص باشد.
برای مثال یک استاد از یک دانشجوی سال یک پزشکی توقع ندارد که به عنوان نویسنده ی اول، مقاله ای چاپ شده در مجله ی NEJM داشته باشد چرا که این موضوع می تواند متناسب با کار پژوهشی یک پژوهشگر با سابقه ی بیش ۱۰ سال پژوهش باشد! بنابراین زیباتر آن است که یک فیلد پژوهشی انتخاب کنیم و از کل به جزء بیاییم یعنی مثلا دیابت را انتخاب کنیم و روی وضعیت پاتوفیزیولوژیک دیابت نوع ۱ و عملکرد پانکراس کار کنیم و بعد درمورد درمان آن پژوهش خود را ادامه بدهیم …

مقاله ها (Publication)

نقش مقاله بر رزومه شما برای مهاجرت، انکار ناپذیر است اما من در این مقاله قصد دارم به بررسی دقیق و روشن تری از انواع مطالعات بپردازم.

مطالعات اولیه: ارجینال (اصیل)

مقالات ارجینال به مقالاتی گفته می شوند که بصورت اولیه توسط یک یا چند نویسنده طراحی شده و داده ها از یک یا چند مرکز جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده و در قالب مقاله ارائه شده است. این سبک از مقالات معمولا از ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلمه تشکیل شده اند و بصورت مفصّل به توصیف و تحلیل داده های جمع آوری شده می پردازد.
سوال: آیا ارزش مقالات ارجینال در رزومه به نوع مطالعه بستگی دارد؟ بطور کلی هیچ کدام از انواع مطالعات ارجینال نمی توانند لزوما ارزشمند یا حتما بی ارزش باشند! برای مثال برای یک پروفسور دانشگاه جانز هاپکینز که سالیان درازی را به پژوهش در مورد یک بیماری پرداخته است، شاید یک مطالعه ی کاملا توصیفی از یک پژوهشگر ایرانی که به بررسی شاخص های اپیدمیولوژیک بیماران با آن بیماری در ایران پرداخته بسیار جالب توجه باشد و حال آنکه فالو آپ چند ماهه ی بیماران با همان بیماری در یک بیمارستان و تحلیل دقیق نتایج آن خیلی مورد توجه نباشد. پس باید بیشتر از آن که به نوع مطالعه توجه شود، به دیتای مطالعه و شیوه ی گزارش آن توجه نمود.
سوال: آیا ارزش مطالعه ی ارجینال در رزومه به عنوان مطالعه است؟ همانطور که می دانید با توجه به مشغله ی فراوانی که اساتید دارند، پس از آنکه شما رزومه ی خود را برای یک پروفسور می فرستید، در اولین قدم استاد یک نگاه کلی روی عناوین مطالعاتی که انجام داده اید خواهد داشت و حتی شاید فرصت بررسی آن در وب را نداشته باشد و هیچ وقت به این مرحله نرسد [درصورتی که علاقه مند نباشد]! پس عنوان می تواند نقش بسیار اساسی در بولد کردن رزومه شما و ادامه ی بررسی آن توسط استاد داشته باشد.
برای این منظور پیشنهاد می شود درصورتی که هدف و استاد شما مشخص است و می خواهید به استاد مشخصی برای ریسرچ پوزیشن ایمیل بدهید؛ ابتدا پژوهش های انجام شده توسط آن استاد را بررسی کنید و اگر سیر پژوهشی او حول محور یک موضوع مشخص بود بهتر آن است که شما هم در آن زمینه یک یا چند مطالعه نگارش کنید. این موضوع می تواند در جلب نظر استاد بسیار مفید باشد.

مطالعات ثانویه: مروری، سیستماتیک ریویو و متاآنالیز

همه ی ما پژوهشگرها می دانیم که مطالعات سیستماتیک ریویو و متاآنالیز در صدر انواع مطالعات در هرم علمی پزشکی مبتنی بر شواهد قرار دارند. اما در اینجا تمایل دارم این مسئله را از دو جهت بررسی کنیم. یکی از نظر حضور آن ها در رزومه و یکی از جهت سایتیشن و h-index 
زمانی که شما یک مطالعه ی ثانویه پژوهشی [مروری] نگارش کنید، صرف نظر از اینکه عنوان در این مورد نقش اساسی دارد و می تواند رزومه ی درخشانی از شما نشان دهد، اینکه مقاله ی شما چقدر می تواند نظر دانشمندان در آن زمینه را جلب کند از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته این مسئله به فیلد تخصصی شما هم مرتبط است یعنی پژوهشگری که در زمینه ی دیابت کار می کند می تواند ایده های بیشتری برای نگارش این سبک از مطالعات داشته باشد نسبت به فیلد دیگری مثل پارکینسون .. البته به همان اندازه هم فیلد تخصصی خاص می تواند پژوهش خاص تولید کند. در هر صورت برای نگارش مطالعات سیستماتیک ریویو و متاآنالیز درصورتی که ایده ای وجود دارد که اولا کاملا مرتبط با فیلد تخصصی شما است، دوما می تواند باعث افزایش سایتیشن و اچ ایندکس شما بشود و یا اینکه عنوان بسیار جدید و منحصر به فردی باشد که نتایج ارزنده و جدیدی ارائه دهد و سوما در کنار گروهی از نویسندگان که در پژوهش حرفه ای و شناخته شده هستند این کار انجام شود؛ می تواند در درخشان شدن رزومه شما موثر باشد. توجه کنید که جایگاه نویسنده در مطالعات مروری نریتیو (Narriative Review) شاید از عنوان آن هم مهم تر باشد؛ یعنی شما برای چاپ مقاله ی خود باید در کنار استادی مقاله ی خود را نگارش کنید که سابقه ی فعالیت و نگارش چند مقاله ارجینال در حیطه ی عنوان آن مقاله داشته باشد.
در پایان این قسمت پیشنهاد می کنم حتی اگر تمایل به نگارش این سبک از مطالعات را ندارید حتما مهارت کافی از سرچ سیستماتیک، اسکرین و اکسترکت دیتا و کار با نرم افزار EndNote و نگارش این سبک از مطالعات را فرا بگیرید.

مطالعات کیس ریپورت یا Case Study

این سبک از مطالعات امتیاز زیادی برای یک پژوهشگر ندارند مگر اینکه در مجله هایی مثل NEJM یا BMJ یا the Lancet اکسپت و منتشر شوند. پس توصیه به سرمایه گذاری زمانی زیاد در این حیطه نمی شود اما توصیه می شود برای اینکه نشان دهید که با نگارش این سبک از مطالعات آشنایی دارید حداقل یک مطالعه کیس ریپورت نگارش و منتشر کنید. اصولا نگارش این سبک از مطالعات آسان است و معمولا در طول دوره ی پژوهشی شما امکان رو به رو شدن با حداقل یک بیمار که شرایط لازم برای نگارش کیس ریپورت را داشته باشد بوجود می آید.

شما می تونید با لمس تصویر زیر از کارشناسان پژوهشی مدیتورها مشاوره ی رایگان در زمینه ی مقاله نویسی، پروپوزال نویسی و سابمیت و پیگیری مقاله دریافت کنید.

مشاوره پژوهشی رایگان

مهارت ها (Skills)

شاید یکی از مهم ترین و کار آمد ترین و مفید ترین موضوعات قابل توجه برای مهاجرت فراگیری مهارت باشد. در این قسمت برای گروه علوم‌پزشکی به بررسی دو دسته از مهارت ها یعنی مهارت های آزمایشگاهی که به معنی کار با وسایل آزمایشگاه و روش های انجام پروسه های پژوهشی در ازمایشگاه است و مهارت های کار با نرم افزار ها می پردازیم.
سوال: چه نوع مهارت هایی از نظر کار در آزمایشگاه مورد نظر اساتید است؟ ضمن اینکه این موضوع کاملا به فیلد تخصصی شما و پوزیشن شما برای پژوهش و محلی که می خواهید پژوهش کنید بستگی دارد، با این وجود فراگیری برخی مهارت ها مثل Real-time PCR یا متد کشت سلول، الکتروفورز و آشنا بودن با نام و کار وسایل آزمایشگاه می تواند نظر اساتید را در بررسی رزومه ی شما داشته باشد و یا حتی گاهی اگر استاد بخواهد شما را انتخاب کند ولی به سایر قسمت های رزومه ی شما علاقمند نباشد مهارت های آزمایشگاهی شما می تواند به کمک شما بیاید.
دسته ی دیگر اما اهمیت بیشتری دارد. به خصوص در دنیای امروز نرم افزارها تقریبا قسمت جدایی ناپذیری از زندگی ما شده اند و این مسئله در دنیای پژوهش هم وجود دارد بطوری که یک پژوهشگر زمانی حرفه ای است که کار با نرم افزار های EndNote, Power Point, Excel, Word را بداند و همچنین از نظر نرم افزارهای آماری حداقل با SPSS بصورت کاملا حرفه ای آشنا باشد. لازمه ی یادگیری حرفه ای این قبیل نرم افزارها شرکت در کارگاه ها یا گرفتن پکیج های آنلاین از موسسات معتبر است.
هرچقدر مهارت های شما بیشتر باشد بطوری که بتوانید در مصاحبه ی حضوری اثبات کنید که حرفه ای آن را آموخته اید، امکان اینکه پوزیشن در جای بهتر یا با فاند بهتر بدست بیاورید بیشتر است.
در انتهای این مقاله لازم می دانم شما را با موسسه مدیتورها که یک مؤسسه‌ی پژوهشی است و با تیم بزرگی از پژوهشگران در داخل و خارج از ایران همکاری می کند آشنا کنم! مدیتورها در سال ۱۳۹۸ در بستر آنلاین کار خودش رو شروع کرد و در حال حاضر به یک وبسایت بزرگ تبدیل شده که بصورت جامع خدمات پژوهشی از جمله ترجمه، پارافریز و ادیت نیتیو و مشاوره در نگارش انواع مطالعات پژوهشی، مقاله، پروپوزال و پروتکل های پژوهشی، آنالیز و تحلیل آماری و سابمیت و پیگیری مقاله ها و بسیاری موارد دیگر فعالیت حرفه ای دارد. اهمیت این وبسایت در فعالیت آن بصورت اختصاصی در حیطه ی علوم پزشکی است که در این زمینه صرفا با پژوهشگران، مترجمان و ادیتورهای نیتیو دانشجو یا دانش آموخته ی این حوزه همکاری کرده است. بنابراین اگر در طول دوره ی پژوهشی خود برای تسریع این روند یا انجام قسمتی از آن نیاز به کمک داشتید می توانید در مدیتورها ثبت سفارش کنید تا پیگیری های لازم انجام شود.
در پایان با چند سوال و جواب این مقاله را تمام می کنم!
افتخارات دوره ی تحصیلی چقدر در کسب پوزیشن پژوهشی موثر است؟ برای گرفتن ریسرچ پوزیشن در کشور آمریکا این مسئله اهمیت کمی دارد. برای مثال اینکه رتبه ی کنکور شما خیلی خوب شده باشد یا اینکه در المپیاد مدال گرفته اید یا اینکه در یک دوره بعنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده اید؛ خیلی برای پروفسور یک دانشگاه در آمریکا مورد توجه نیست چرا که اساسا این اساتید با مقوله های این چنینی آشنایی ندارند! اما درصورتی که از این موارد در دوره تحصیلی و پژوهشی خود دارید حتما در رزومه آورده شود.
آیا اینکه در یک موسسه نام آشنا پژوهش کنیم می تواند در رزومه ی ما موثر باشد؟ بله! مثلا اگر پژوهشگاه رویان یا انستیتوی پاستور را برای پژوهش انتخاب کنید و یا از اساتید شناخته شده در این مجموعه ها ریکامندیشن داشته باشید قطعا موثر است. بطور کلی ریکامندیشن تاثیر زیادی می تواند داشته باشد اگر از استاد یا مرکزی باشد که شناخته شده است.
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای هموطنان عزیز؛ امیدوارم این مقاله به موفقیت شما در این مسیر کمک کرده باشد. لطفا نظرات خودتون رو در پایین این متن برای بنده کامنت کنید. سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا