لنفوپنی در کرونا و اپروچ به علائم در کرونا ویروس

باتوجه به همه گیر شدن بیماری کرونا و چالش های متعدد و عجیبی که‌ این بیماری در بسیاری از نقاط دنیا به وجود آورده است جای خالی بررسی نحوه برخورد با این بیماری و اتیولوژی لنفوپنی در کرونا با توجه به بررسی هایی که در پاراکلینیک‌ این بیماری شده است به چشم‌ می‌خورد بنابراین در این قسمت به بررسی این دو مورد لنفوپنی در کرونا و اپروچ به علائم در کرونا ویروس خواهیم پرداخت.

اپروچ به علائم در کرونا

گزارش یک مقاله که در لنست که بسیار جامع و کاربردی جهت تریاژ بیمار مشکوک به کرونا ارائه شده است در اپروچ به کرونا ابتدا توصیه به بررسی تب جهت تریاژ بیماران گردیده است. این مقاله و الگوریتم بر اساس تجارب ووهان چین می باشد
بیماران می توانند بدون تب باشند و تنها با علائم تنفسی و لرز مراجعه کنند. تب بالا علامت جنرالی نیست. دو جزء بسیار مهم برای کرونا وجود CRP بالا و لنفوپنی کمتر از ۱۱۰۰ می باشد. در بیمار مشکوک به کرونا حتی بدون تب ( کمتر از ۳۷.۳ ) و حتی بدون دیس پنه توصیه به چک CBC و CRP از ابتدا می شود اگر لنفوسیت بیشتر مساوی ۱۱۰۰ بود مراقبت و ایزولاسیون در منزل توصیه می شود و آزیترومایسین یا آموکسی سیلین تجویز گردد. سی تی اسکن حساس تر از گرافی ساده برای تشخیص پنومونی ویرال است و شواهد انفیلتراسیون و گراند گلس پیش‌رونده دو طرفه در پنومونی ویرال وجود دارد. در صورت وجود تب بالای ۳۷.۳ باید هم سی تی اسکن و هم تست تشخیصی تنفسی کرونا انجام شود. اگر سی تی اسکن نرمال باشد بیمار در منزل ایزوله شده و آزیترومایسین یا آموکسی سیلین داده میشود. اگر سی تی اسکن شواهد CAP داشته باشد درمان طبق پروتکل است اگر تب بیمار قطع شود بیمار قابل انتقال به منزل است

اگر سی تی اسکن شواهد پنومونی ویرال داشت باید تست تشخیصی کرونا انجام شود. به علت درگیری سیستم‌ دفاعی توصیه به شروع آموکسی فلوکساسین و لووفلوکساسین و arbidol میگردد

دیس پنه و هیپوکسی حتی در موارد بدون تب نشانه پنومونی شدید است
در صورت دیس پنه و spo2 کمتر از ۹۳ درصد توصیه به اکسیژن درمانی و بستری در بخش ایزوله می گردد.

اگر علی‌رغم درمان‌ های فوق حال بیمار بدتر گردد توصیه به درمان آنتی ویرال همراه آنتی پنوموکوک مانند لینزولید می‌شود و کورتون جزو درمان های روتین نیست.

اگر spo2 کمتر است ۹۰ درصد باشد دگزامتازون ۵ تا ۱۰ میلی گرم یا متیل پردنیزولون ۴۰ تا ۸۰ میلی گرم وریدی قبل از انتقال بیمار توصیه می گردد.

اکسیژن با CPAP جهت رساندن آن به ۸۸ ال ۹۰ درصد توصیه می گردد.

لنفوپنی در کرونا

اکنون مطالعات کمی به بررسی شفاف در مورد لنفوپنی در کرونا پرداخته اند. در یک Letter از آقای دونل و همکاران به بررسی لنفوپنی در کرونا پرداخته شده بود که ما ترجمه آن را در این قسمت آورده ایم. در یک مطالعه از وونگ (Wong) و همكاران تاکید شده است که لنفوپنی به عنوان یك ویژگی بارز در سندرم تنفسی حاد (SARS) است. پانسار (Panesar) در مطالعه دیگری اظهار داشت كه گلوكوكورتیكوئیدها یا تحریک محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال منجر به حاشیه سازی لنفوسیت ها می شوند و بیماران بدون لنفوپنی ممکن است نارسایی آدرنال داشته باشند. اتیولوژی لنفوپنی در SARS را ممکن است آپوپتوز توضیح دهد. در عفونت های شدید پارامیکسوویروس در انسان مانند سرخک، لنفوپنی معمولاً وجود دارد و با بیماری شدیدتر همراه است. همچنین در كودكان مبتلا به برونشيوليت شديدتر از عفونت ويروسي تنفسي ، تعداد لنفوسيت هاي مطلق كاهش قابل توجهي نسبت به افراد مبتلا به بيماري خفيف دارند. برونشیولیت همه گیر است و در جهان توسعه یافته و شایع ترین دلیل بستری کودکان زیر 1 سال در بیمارستان است. مطالعات انجام شده بر روی موش نشان می دهد كه پاسخ ایمنی لنفوسیت ها به ویروس نه تنها در كنترل ویروس ضروری است بلكه باعث بیماری نیز می شود.

 

پنل کاربری مدیتورها

ورود به پنل ثبت سفارش

مدیتورها جامع ترین وبسایت علوم پزشکی در ارائه ی خدمات پژوهشی با تیم پژوهشگر حرفه ای، متخصص و با سابقه و پشتیبانی تلفنی و کتبی که خدمات خود را در قالب پنل کاربری و سیستم کاملا هوشمند، با رعایت اصول علمی و پژوهشی و اولویت کیفیت و زمان ارائه می دهد.

  1. تایپ
  2. ترجمه
  3. پروپوزال
  4. مقاله
  5. بررسی سرقت ادبی
  6. پارافریز
  7. ویرایش نیتیو
  8. آنالیز و تحلیل آماری
  9. انتخاب مجله
  10. سابمیت و پیگیری

شما می تونید با لمس تصویر زیر سوالات پژوهشی خود را پرسیده و از کارشناسان پژوهشی مدیتورها مشاوره ی رایگان دریافت کنید.

مشاوره پژوهشی رایگان

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا