آموزش سرچ در پابمد و گوگل اسکولار ‌! ISI چیست؟ پایگاه های داده در علوم پزشکی

How to Search in Pubmed and Google Scholar

آشنایی با پایگاه های پژوهشی و آموزش نحوه سرچ کردن در آن ها در این ویدیو که در همکاری با وبسایت پژوهشی مدیتورها تهیه شده به نکات زیر پرداخته می شود:

 

مشاهده ویدیو آموزشی

Presenter: Dr Atefe Zare

 

سرچ در پابمد

پابمد (Pubmed) یک موتور جستجوی تحت وب رایگان است که دسترسی به چندین پایگاه داده اصلی در گستره وسیعی از رشته‌های علوم پزشکی و زیست‌شناسی را فراهم می‌کند. پاب‌مِد توسط کتابخانه ملی پزشکی وابسته به مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری (National Institute of Health- NIH) ایالات متحده آمریکا نگهداری و بروزرسانی می‌شود.

اصلی‌ترین پایگاه داده پابمد، MedLine نام دارد که مهم‌ترین و معروفترین پایگاه داده اطلاعات کتاب‌شناختی مقالات زیست پزشکی است و به همین دلیل در برخی موارد دو واژه پاب‌مِد و مدلاین به جای یکدیگر بکار میروند. علاوه بر مدلاین پایگاه‌های داده دیگری هم از طریق این موتور جستجو قابل دسترس هستند. تا تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۱۷ پاب‌مِد دسترسی به بیش از ۲۸ میلیون رکورد اطلاعاتی مربوط به سال‌های ۱۹۶۶ به بعد را فراهم می‌کرد که قدیمی‌ترین آن‌ها به سال ۱۸۶۵ بازمی‌گردد.

سرچ در کوگل اسکولار

گوگل اسکولار (یا با تلفظ صحیح‌تر: گوگل اسکالِر) موتور جستجویی رایگان برای مقالات دانشگاهی و علمی است که می‌توان به آن به چشم نسخه‌ی دانشگاهی گوگل نگاه کرد. به کمک گوگل اسکولار، کاربر به‌ جای جست‌وجو در تمام صفحات وب ایندکس شده در اینترنت، می‌تواند موضوع مورد نظر خود را تنها در منابع دانشگاهی، وب‌سایت‌های علمی و ناشران جست‌وجو کند.  مواد موجود در رشته‌های مختلف دانشگاهی از پزشکی و فیزیک گرفته تا اقتصاد و علوم کامپیوتر در حوزه جستجوی این ابزار رایگان قرار می‌گیرد. نتایج جستجو بر اساس میزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می‌شود. بر خلاف موتور جستجوی همگانی گوگل، در گوگل اسکالر مرتب کردن یافته‌ها بر اساس میزان ارجاع به آن توسط دیگر مؤلفان است و نه صرفاً دفعات بازدید یا پیوند به آن در اینترنت.

می‌توان گفت که گوگل اسکالر بخش ویژهٔ کاوش در مطالب علمی و پژوهشی است. شما با Google Scholar می‌توانید در منابع دانشگاهی و پژوهشی شامل مقالات، رساله‌های دانشگاهی، کتاب‌ها، چکیده‌ها و متون حقوقی و قضایی به جستجو بپردازید. منابع جستجو شونده از پایگاه‌های ناشران دانشگاهی، انجمن‌های علمی، گنجینه‌های برخط، دانشگاه‌ها و دیگر پایگاه‌های علمی و پژوهشی خواهد بود. گوگل اسکالر به شما کمک می‌کند که از یک جای مناسب در میان جهانی از پژوهش‌های دانشگاهی و سازمانی به جستجو بپردازید و به اطلاعات مرتبط با زمینهٔ کاری خود دست یابید.

از نقطه ضعف های گوگل اسکولار اینکه با توجه به رایگان بودن و تمرکز بیشتر بر کمیت، از دقت کمتری نسبت به دیتابیس‌های آکادمیک پولی نظیر Scopus و Web of Science برخوردار است؛ به همین خاطر بهتر است برای اطمینان بیشتر، منابع مقالاتی که از گوگل اسکولار جست‌وجو می‌کنید، خودتان ارزیابی کنید.

پاسخ به سوالات بالینی پزشکی

تا حالا شده سوال بالینی ای در پزشکی داشته باشید و بخواید خودتون به تنهایی به جواب اون برسید؟ برای این منظور یک وبسایت بنام تریپ دیتا بیس (tripdatabase) وجود داره که شبیه به پابمد است با این تفاوت که شما می تونید سوال بالینی خودتون رو در قسمت جستجوی وبسایت قرار داده و پاسخ به آن رو با توجه به به روز ترین مقاله ها بدانید. در ویدیوی بالا از زخم پای دیابتی مثال زده ایم. لطفا ببینید!

سرچ استراتژی

اول از همه لازمه از نحوه ی استفاده از MeSH بدونیم. MeSH یا Medical Subject Heading به شما کمک می کنه تا مقالاتی که مرتبط با موضوع جستجوی شما هستند ولی واژه های کلیدی آن با چیزی که شما سرچ کردید متفاوت هست برای شما پیدا می کنه. در ویدیویی که آماده کردیم شیوه استفاده از MeSH و توضیحات کامل درمورد سرچ استراتژی آموزش داده شده است.

آشنایی با EMBASE

Embase یه پایگاه داده کتابشناختی زیست پزشکی و دارویی از مقاله های منتشر شده است که برای حمایت از مدیران اطلاعات و مراقبت های دارویی در رعایت موارد مهم و قانونی یک داروی مجاز طراحی شده است. بنابراین این پایگاه برای سرچ های مرتبط با داروها مناسبه! Embase ،توسط Elsevier ساخته شده و شامل بیش از 32 میلیون مقاله، کتاب و پرونده از بیش از 8500 مجله منتشر شده از سال 1947 تا به امروز (اواخر سال 2020) است. نکته ای که درمورد Embase وجود داره پولی بودن اونه! باید حتما برای استفاده از اون اشتراک بگیرید. البته بعضی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی اشتراک دارن که می تونید بررسی کنید و بصورت رایگان استفاده کنید. این موضوع به خصوص درمورد سرچ سیستماتیک و نگارش مطالعه متاآنالیز مورد استفاده قرار می گیره. ویدیو رو ببینید!

آشنایی با WEB OF SCIENCE و تامسون رویترز و کلاریویت

Web of Science  (که قبلاً به عنوان Web of Knowledge شناخته میشد) وب سایتی است که دسترسی مبتنی بر اشتراک را به پایگاه های اطلاعاتی متعددی ارائه میده که داده های استنادی جامع برای بسیاری از رشته های مختلف دانشگاهی را ارائه میدن. در اصل توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) تولید شده  و در حال حاضر توسط Clarivate Analytics (قبلاً تجارت مالکیت فکری و علوم تامسون رویترز بود) نگهداری میشه.این که ISI چیه و جچوری باید در اون سرچ کنیم رو از ویدیوی بالا خوب و با دقت ببینید!

آشنایی با پایگاه های داده ایرانی و خارجی

پایگاه های ایرانی زیادی برای پژوهش وجود دارن که مهم ترین اون ها SID ، مگ ایران ، ایران داک هستند. در ویدیوی بالا در مورد برخی از اون ها و شیوه ی سرچ در آن ها توضیح دادیم.

پنل کاربری مدیتورها

ورود به پنل ثبت سفارش

مدیتورها جامع ترین وبسایت علوم پزشکی در ارائه ی خدمات پژوهشی با تیم پژوهشگر حرفه ای، متخصص و با سابقه و پشتیبانی تلفنی و کتبی که خدمات خود را در قالب پنل کاربری و سیستم کاملا هوشمند، با رعایت اصول علمی و پژوهشی و اولویت کیفیت و زمان ارائه می دهد.

  1. تایپ
  2. ترجمه
  3. پروپوزال
  4. مقاله
  5. بررسی سرقت ادبی
  6. پارافریز
  7. ویرایش نیتیو
  8. آنالیز و تحلیل آماری
  9. انتخاب مجله
  10. سابمیت و پیگیری

شما می تونید با لمس تصویر زیر سوالات پژوهشی خود را پرسیده و از کارشناسان پژوهشی مدیتورها مشاوره ی رایگان دریافت کنید.

مشاوره پژوهشی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا