چگونه چکیده (Abstract) بنویسیم؟

همه اساتید و دانشجویان و پژوهشگرانی که تجربه نوشتن مقاله داشته اند می دانند که باید توجه ویژه ­ای به نگارش چکیده ­ی مقاله­ ی خود داشته باشند. چکیده ­مقاله شما برای ارائه ­ی سابقه ی فشرده و مختصری از نتایج شما در قالب زیرمجموعه ­ای از واژه ­هایی که در مقاله ­تان استفاده می­کنید ضروری است. این بخش از مقاله ­ی شما بایستی حاوی مهم­ترین و جالب­ترین بخش­ های کار شما باشد. در حالت ایده ­آل، چکیده ی شما به یک پایگاه داده­ ی عمومی مانند MEDLINE ® یا PubMed ® افزوده خواهد شد و بنابراین، بسیار بیشتر از خود مقاله­ ی چاپ­ شده (Main text) در مجله دیده خواهد شد. افراد معمولاً اگر به موضوع مقاله علاقه­ ی خاصی نداشته باشند بعید است که کل مقاله را بخوانند و بسیاری از افراد نیز چکیده را با این هدف می­ خوانند تا ببینند که آیا تمایل دارند کل مقاله را خریداری یا دانلود کنند یا خیر.

ژورنال پزشکی

اصول نگارش چکیده

چکیده بایستی بدین ترتیب سازماندهی شده باشد: ابتدا، بیان اهداف مطالعه و پس از آن، طرح پایه ­ای مطالعه و سپس روش­ ها، پس از آن، بایستی نتایج عمده ­ی مطالعه­ شامل داده­ های خاص و اهمیت آماری آنها را بیان کنید. در نهایت، با نتیجه­ گیری و تفسیر نتایج چکیده را به پایان ببرید. برای اطمینان از اینکه چکیده تمام اطلاعات ضروری را در بر دارد، اکنون بسیاری از مجلات شما را ملزم می­ کنند که چکیده ­ی خود را به صورت رسمی ساختاربندی کنید. BMJ ساختار زیر را برای زیرعنوان­ های چکیده­ ی ساختارمند پیشنهاد می­ کند:

اهداف (Objective)، طراحی (Design)، محیط (Setting)، مشارکت ­کنندگان (Participants)، اقدامات خروجی اصلی (Main outcome measures)، نتایج (Results) و نتیجه­ گیری ­ها (Conclusions).

مجلات دیگر، به خصوص مجلاتی که مطالعات بالینی و آزمایشگاهی را منتشر می­ کنند، عنوان­ های چکیده­ ی خود را به موارد زیر محدود می­ کنند:

اهداف استاندارد، روش ­ها، نتایج و نتیجه­ گیری­ ها.

حتی در صورتی که مجله هم زیرعنوان (Running Title) خاصی را مشخص نکرده بود، باز هم بهتر است چکیده ­ی خود را به گونه ای بنویسید که گویای این موارد باشد.

نمونه ­ای از یک چکیده ­ی مختصر در زیر آمده است. در این چکیده، هیچ­گونه واژه­ ی اضافه یا عبارت زائدی وجود ندارد. سرانجام، تفسیر یافته ­ها نیز به روشنی در قسمت نتیجه­ گیری بیان شده است.

آزمایشی با کنترل تصادفی در مورد اقدامات پرستاری تخصصی در سکته­ ی قلبی

اهداف: برای تعیین اینکه آیا اقدامات پرستاری تخصصی باعث بهبود نتیجه در بیماران دارای نارسایی قلبی مزمن شده ­اند یا خیر.

طراحی: آزمایش دارای کنترل تصادفی

محیط: واحد پذیرش بیماران اورژانسی در یک بیمارستان آموزشی

مشارکت ­کنندگان: 165 بیمار که به خاطر سکته­ ی قلبی و نارسایی انقباضی بطن چپ پذیرش شده ­اند. اقدام پزشکی و پرستاری پیش از ترخیص آغاز شده و پس از آن در ویزیت­ های خانگی به مدت 1 سال ادامه پیدا کرده است.

اقدامات خروجی اصلی: زمان آنالیز نخستین رویداد مرگ ناشی از تمام علل یا پذیرش مجدد در بیمارستان با نارسایی قلبی شدید­تر.

نتایج: 31 بیمار (37%) در گروه اقدامات پرستاری تخصصی جان باختند یا مجدداً با نارسایی قلبی پذیرش شدند: این آمار در گروه مراقبت­ های معمول برابر 45 بیمار (53 درصد) بود (نسبت خطر – 0/61، 95 درصد بازه ­ی اطمینان 0/33 تا 0/96). در مقایسه با گروه مراقبت­ های معمول، بیماران گروه اقدامات پرستاری تخصصی پذیرش مجدد بسیار کمتری داشتند (به هر دلیلی): 86 در برابر 114، P=0/018، پذیرش­ های بسیار کمتر به هر دلیلی: 86 در برابر 114. پذیرش­ های کمتر به خاطر نارسایی قلبی: 19 در برابر 45، P<0/001، و روزهای بستری کمتر در بیمارستان به خاطر نارسایی قلبی (میانگین 3/43 در برابر 7/46 روز، P=0/0051).

نتیجه­ گیری­ ها: پرستارهایی که به صورت تخصصی آموزش دیده ­اند می­توانند خروجی بیماران پذیرفته­ شده در اثر نارسایی قلبی در بیمارستان را بهبود دهند.

شیوه نگارش پروپوزال

هنگام نگارش چکیده­ ی خود، فشرده­ ترین و مهم­ترین جملات­تان را در یک صفحه قرار دهید، آنها را در چکیده کنار هم بگذارید و واژه ­هایش را بشمارید. چکیده­ ها همیشه از نوعی آرایش واژگانی کاملاً جدی بهره می­ برند. برخی مجلات مانند مجله ­ی ساینس و نیچر که در حلقه­ های علمی کاملاً در جایگاه برتر قرار دارند از شما چکیده ­های بسیار کوتاهی درخواست می­ کنند که در برخی موارد ممکن است به 100 کلمه نیز برسد. با این حال، حد معمول 250 کلمه است. حتی در صورتی که تعداد واژه ­های بیشتری برای چکیده مجاز باشد، سعی کنید خودتان را به 250 واژه محدود کنید. MEDLINE®  تنها 250 واژه را می ­پذیرد و پس از این حد تا پایان چکیده را قطع کرده و مهم­ترین جملات شما را کنار می­ گذارد و این به معنای آن است که نتیجه­ گیری و تفسیر شما که در جملات پایانی قرار دارند از دست خواهد رفت. همیشه محاسبه­ ی اینکه چه تعداد واژه را می­توانید کنار بگذارید کار جالبی است. اگر نمی­ توانید واژه ­های خود را محدود کنید، از یکی از همکاران خود بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. معمولاً دیگران نسبت به خود شما در قبال جملات­تان بهتر می توانند با دید انتقادی­ تری برخورد می­ کنند.

برای آشنایی بیشتر با مطالب علمی و پژوهشی روز دنیا در حیطه علوم پزشکی با مجموعه علمی و پژوهشی مدیتورها در اینستاگرام همراه باشید.

instagram.com/meditorha

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا