بهترین روش های بررسی پلاجیاریزم

در حالی که بررسی کننده های سرقت علمی (plagiarism checkers) برای اطلاع گرفتن از درصد مشابهت و محتوای سرقت شده عالی هستن اما شما همیشه نمی تونید به نتایج اون ها اعتماد کنید و باتوجه به عواقبی که انتشار متن دارای پلاجیاریزم داره؛ شما نیاز به یک چک کننده دارید که بتونید به اون تکیه کنید.

اما سوال اینجاست که با وجود تعداد زیادی از ابزارها و روش های بررسی کننده سرقت علمی، به کدومش می تونیم اعتماد کنیم؟

خب! ما اینجا هستیم تا دقیقاً به این سوال پاسخ بدیم چون حتی استفاده تصادفی از محتوای سرقت علمی می تونه منجر به ریجکت شدن مقاله شما از مجله ی مورنظرتون یا حتی تبعات بدتر از اون بشه و به شهرت علمی شما آسیب بزنه. بعلاوه با توجه به اینکه بصورت نجومی محتوا وجود داره! حتی چیزی که خودتون نوشتید از جملات تصادفی که پلاجیاریزم به نظر میرسن در امان نیست.

برای جلوگیری از سرقت علمی، ما یه آزمایش کوچیک انجام دادیم. ما اومدیم چند قسمت محتوا – یکی کاملاً سرقت علمی و اون یکی تقریباً نصف سرقت علمی – رو از طریق نرم افزارهای موجود بررسی کردیم. در نهایت آزمون ما نشون داد که برخی از اون ها مبهم بودن، برخی دیگه که خوب بودن و بسیاری از اونا کاملاً ناموفق بودن!

لیست زیر پنج موردی هستن که به قله صعود کردن! بنابراین اگه می خواید رایگان پلاجریزم مقاله هاتون رو چک کنید؛ از طرفی می خواید مورد اعتماد هم باشه؛ لیست ما رو چک کنید:

قبل از اینکه توضیح رو شروع کنیم یه سوال مطرح میشه؛ برای مورد اعتماد بودن ابزار های چک پلاجریسم چه چیزایی مهمه؟

دقت: این بدیهیه که مهمترین ویژگی هر نرم افزار سرقت علمی باشه. ما فقط گزینه هایی رو که در آزمون های ما موفق شدن، آوردیم.
شامل یک گزینه رایگان: همه امکان خرید اشتراک و هزینه کردن ندارن ، بنابراین هر یک از این ابزارها رو میشه بدون پرداخت حتی یک ریال استفاده کرد!
گزارشات تفصیلی: همه ی این ابزارها منبع اصلی هرگونه محتوای سرقت شده رو در اختیار شما قرار میدن و همچنین نسخه ای رو که بسیار شبیه به دیگران بود برجسته می کنن.
استفاده آسان: ایجاد حساب کاربری باید سریع و آسان باشه. در اینجا همچنین چند تا گزینه رو در نظر گرفتیم که می تونید بدون زحمت ثبت نام از اون ها استفاده کنید.

1- گرامرلی (Grammarly) : برترین بررسی کننده گرامر و سرقت علمی

روش رایگان بررسی پلاجیاریزم با گرامرلی

Grammarly نه تنها یکی از بهترین بررسی کننده های دستور زبان (گرامر) است ، بلکه یه وبسایت عالی واسه بررسی سرقت علمی هم هست. این ابزار یه فروشگاه تک مرحله ایه که هرچیزی که مقاله نویس ها یا ناشران بتونن درخواست بدن رو پوشش میده.

وقتی شما فایل مقالتون رو در Grammarly بارگذاری می کنید ، این ابزار علاوه بر اینکه به شما میگه که متن شما سرقت علمی داره یا نه، اگه به خوبی نوشته شده باشه هم بهتون اطلاع میده! با این حال ، یکی از مواردی که باید بهش توجه کنید متنیه که فقط یکم سرقت علمی شده. با اینکه گرامرلی به راحتی تونست متن کامل سرقت شده ما رو تشخیص بده اما در برابر مطلبی که کمی سرقت علمی داشت چیزی پیدا نکرد.

چیزایی که من دوست داشتم:

نیازی به حساب کاربری نیست: با استفاده از ابزار رایگان بررسی پلجریزم Grammarly ، شما می تونید متن خودتون رو کپی و جایگذاری یا بارگذاری کنید و بدون ارائه اطلاعات شخصی، گزارش نهایی تون رو دریافت کنید!
بررسی محتوا در چند ثانیه: این ابزار سریع کار می کنه. وقتی که متن موردنظرتونو وارد کردین، گرامرلی گزارش شما رو در عرض چند ثانیه بهتون تحویل میده!
پایگاه های داده به وفور: Grammarly نه تنها میلیاردها صفحه وب رو هنگام جستجوی محتوای سرقت شده اسکن میکنه، بلکه از طریق پایگاه های اطلاعاتی دانشگاهی ProQuest نیز بررسی میشه تا شما بتونید از محتوای اصلی خودتون مطمئن بشید.

چیزایی که بهشون اهمیت ندادم:

جزئیات برای شما هزینه دارد: نسخه رایگان شما رو در مورد سرقت علمی هشدار میده، اما اگه می خواید اطلاعات بیشتری از اون پیدا کنید ، باید هزینه کنید و اشتراک بگیرید.

روش بررسی پلاجیاریزم رایگان با گرامرلی

گزینه های طرح حق اشتراک شامل اشتراک ماهانه ، سه ماهه و سالانه و همچنین عضویت تجاری
سطح دقت تونست محتوای کاملاً سرقت شده رو بگیره ، اما محتوایی که تاحدی سرقت ادبی داشت رو از دست داد
راحتی در استفاده ساده! یا محتوای اسکن شده رو کپی و جایگذاری کنید یا بارگذاری کنید!
چیزی که رایگان دریافت می کنید می تونید از سرقت ادبی آنلاین و همچنین نرم افزار Grammarly ، غلط املایی و دستور زبان رایگان استفاده کنید

2- پلاجیاریزما (Plagiarisma) : بهترین گزینه بررسی رایگان

روش بررسی پلاجیاریزم با پلاجیاریزما به رایگان

از بین تمام ابزارهایی که آزمایش کردیم ، قطعاً Plagiarisma یکی از بهترین ها بود. اول یه متنی که درصدی از اون سرقت علمی داشت رو بررسی کردیم، تونست تشخیص بده که تنها 42 درصد از متن یونیکه و پلاجیاریزم نداره. وقتی متنی که کاملاً سرقت علمی داشت رو بررسی کردیم؛ به درستی تشخیص داد که 0 درصد از اون متن یونیکه!

روش بررسی رایگان سرقت علمی با پلاجیاریزما

Plagiarisma علاوه بر اینکه میتونه سرقت علمی متن شما رو بررسی کنه، میتونه گرامر اون رو هم بررسی کنه و جتی مطالب شما رو بازنویسی کنه (هرچند هزینه ای برای این سرویس باید پرداخت بشه). و اگه مجله یا انتشاراتی ای باشید که مقاله هاتون رو برای مخاطبان بین المللی منتشر می کنید، می تونید اون ها رو به بیش از 190 زبان مختلف بررسی کنید!

اگه اشتراک بگیرید ، می تونید از چند ویژگی جالب دیگه هم استفاده کنید. اینها شامل موارد زیر هست:

  • بررسی شباهت ها بین دو مقاله (Similarity Checker)
  • جملات شما را با استفاده از مترادف ها بازنویسی میکنه تا یونیک و جدید بشن!
  • استفاده نامحدود برای چک پلاجیاریزم

چیزایی که من دوست داشتم:

به منبع مشکل بروید: هنگام استفاده از Plagiarisma – حتی اگه از چک کننده رایگان استفاده می کنید – آدرس های محتوای مطابقت داده شده به شما داده میشه. بخصوص برای نویسنده ها و پژوهشگران این موضوع میتونه در ذکر منابع کمک کنه و اگه دارید مقاله شخص دیگه ای رو بررسی می کنید، می تونید دقیقاً ببینید که نویسنده داره مطالب خودشو از کجا تهیه میکنه.
راه بروید و از آن استفاده کنید: با استفاده از نرم افزار رایگانش برای سیستم عامل های Windows ، Android و حتی Blackberry همیشه می تونید به این ابزار عالی دسترسی داشته باشید.
تضمین رضایت: اگه اشتراک بگیرید و به عضویت پولی ارتقا بدین، اما بعداً تصمیم بگیرید که این براتون مناسب نبوده، می تونید ظرف مدت سه روز بازپرداخت کامل رو دریافت کنید!

چیزایی که بهشون اهمیت نمی دادم:

به اندازه ای که خرج می کنید یا نمی کنید حق استفاده دارید: درحالتی که شما بخواید رایگان از پلاجریسما استفاده کنید؛ فقط سه بار در روز می تونید از چک پلاجریسم رایگان استفاده کنید. علاوه بر این موضوع ، بدون حساب کاربری ، جستجوهای شما محدود به 2000 کلمه یا کمتر هست.
نتایج متغیر: می تونید با ران (Run) کردن Google یا Bing بررسی سرقت ادبی رو در اون ها هم انجام بدید. بسته به موتور جستجویی که برای بررسی استفاده می کنید، نتایج متفاوتی دریافت می کنید. بهتر اینه که ابزار به طور همزمان همه موتور جستجوها و منابع رو جستجو کنه.

گزینه های طرح حق اشتراک می تونید بر اساس روز ، ماه ، سه ماهه یا سالانه حق اشتراکتون رو پرداخت کنید
سطح دقت تقریباً کامل ، تقریباً تمام محتوای سرقت شده که بررسی شد رو تشخیص داد
راحتی در استفاده ساده! یا محتوای مورد نظرتون رو کپی و جایگذاری کنید یا بارگذاری کنید!
چیزی که رایگان دریافت می کنید روزانه سه بار بررسی پلاجیاریزم ، به علاوه یک بار چک گرامر

3- پیپر ریتر (PaperRater) : سریعترین بررسی کننده پلاجیاریزم

روش بررسی رایگان چک پلاجیاریزم با پیپرریتر

یکی دیگه از ابزارهای چک پلاجیاریزم که در آزمایش سرقت علمی ما بسیار خوب عمل کرد PaperRater بود. با این ابزار شما می تونید گرامر و املای محتواتون رو هم بررسی کنید. استفاده از PaperRater از طریق وب سایت رایگانه، البته اگه بخواید بصورت نامحدود ازش استفاده کنید، باید حق اشتراک بگیرید.

براساس آزمایشی که انجام دادیم ، PaperRater خیلی دقیق بود. بیشتر جملات سرقت شده در محتوای موردنظر ما رو تشخیص داد و نشون داد که 59٪ از اون یونیکه و حاوی پلاجیاریزم نیست. وقتی متن کاملاً سرقت علمی شده رو بارگذاری کردیم کمی بد عمل کرد چون گزارش داد که 11 درصد از محتوا سرقت علمی نداره! PaperRater همچنین در شناسایی منابع متن دارای پلاجیاریزم هم خیلی خوب عمل کرد و برای هر دو آزمایشی که انجام دادیم؛ URL صحیح رو ارائه کرد.

روش بررسی سرقت علمی مقاله با پیپرریتر رایگان

چیزایی که من دوست داشتم:

حساب سخاوتمندانه: با نسخه رایگان PaperRater شما می تونید حداکثر پنج صفحه رو همزمان بررسی کنید و در مجموع تا 50 بار در ماه امکان بررسی برای شما وجود داره. نسخه رایگان همچنین بررسی گرامر ، املا و نگارش پیشنهادات رو به شما پیشنهاد میده.
فوق العاده سریع: به دلیل هوش مصنوعی عالی PaperRater ، متن شما در عرض 10 تا 15 ثانیه بررسی میشه! این خیلی خوبه انصافا!
ناشناس بمانید: می تونید بدون ایجاد حساب کاربری یا ارائه اطلاعات شخصی و یا دانلود کردن هر چیزی از ابزار بررسی سرقت علمی آنلاین PaperRater استفاده کنید.
نوشتار خود را کامل کنید: وقتی که از آیتم بررسی کننده گرامر و املای PaperRater استفاده می کنید ، این ابزار به شما فیدبک میده تا در آینده اشتباهات مشابه رو مرتکب نشید.

چیزایی که بهشون اهمیت نمی دادم:

می تواند ارزان تر باشد: نسخه پرمیوم PaperRater در مقایسه با رقبا کمی گرون تره. شما برای اشتراک ماهانه یا سالانه می تونید اقدام کنید.
نتایج خاص نیستند: عبارات دقیق منطبق با منبع دیگر برجسته نمیشن بجز زمانی که از نسخه پرمیوم PaperRater استفاده کنید، این موضوع اگه نیاز به بازنویسی نسخه خاصی داشته باشید کمی ناامید کننده ست!
پر از تبلیغات: به نظر من نسخه رایگان دارای تبلیغات مزاحم زیادیه!

گزینه های طرح حق اشتراک می تونید ماهانه پرداخت کنید یا اشتراک سالانه با تخفیف داشته باشید
سطح دقت بیشتر محتوای سرقت شده رو که مورد آزمایش قرار گرفته بود تشخیص داد
راحتی در استفاده ساده! یا محتوای مورد نظرتون رو کپی و جایگذاری کنید یا بارگذاری کنید!
چیزی که رایگان دریافت می کنید همزمان تا پنج صفحه ، ماهانه تا 50 امکان بررسی ، ده چک پلاجیاریزم، بررسی گرامر ، نوشتن پیشنهادات

4- کپی لیکس (CopyLeaks) : نیاز به حدس زدن ندارید!

روش برررسی رایگان پلاجیاریزم با کپی لینکس

CopyLeaks یکی از دقیق ترین ابزارهایی بود که ما آزمایش کردیم. این ابزار تونست تشخیص بده که 63 درصد از محتوای موردنظر ما سرقت علمی داره و همچنین محتوایی که بطورکامل دارای پلاجیاریزم بود رو درست و بدون مشکل تشخیص داد! برنامه رایگان CopyLeak به شما دسترسی به یکی از بهترین بررسی کننده های سرقت علمی موجود رو میده. اگه شما دانشجو هستین یا فقط نیاز دارید که گاه گاهی از این ابزار استفاده کنید؛ نسخه رایگان اون درواقع ایده آله؛ با این حال ، اگه نیاز دارید فایل های بیشتری رو بررسی کنید ، احتمالاً لازمه یه حساب پرمیوم برای خودتون باز کنید.

روش بررسی سرقت علمی با کپی لینکس

چیزایی که من دوست داشتم:

گزارش عالی: برای آسان تر کردن مقایسه گزارش های CopyLeak متن دارای سرقت علمی رو در کنار متن یونیک بدون سرقت علمی قرار میده. همچنین محتوای یکسان ، تغییرات جزئی و کلمات با معانی مرتبط رو برجسته میکنه.

روش بررسی سرقت ادبی رایگان کپی لینکس
فقط مبلغ مورد نیاز خود را بپردازید: با سیستم اعتباری CopyLeak ، برنامه های زیادی برای انتخاب دارید. اگه فکر می کنید که از این سرویس زیاد استفاده می کنید ، می تونید ماهانه اشتراک بگیرید یا اگه فقط گاهی به اون نیاز دارید ، یه بسته اعتباری بخرید (هر اعتبار برای بررسی محتوای 250 کلمه ای مناسبه).
داشبورد عالی: در داشبورد CopyLeak ، می تونید به همه فایلها و گزارش های گذشته خودتون دسترسی داشته باشید ، همچنین میزان اعتبار باقی مانده و طرح اشتراک خودتون رو می تونید مشاهده کنید.
نیازی به حدس زدن نیست: CopyLeaks آدرس های اینترنتی دقیق هر محتوای دارای پلاجیاریزم رو شامل میشه؛ از جمله درصد کلمات یکسان با متن هر منبع.

چیزایی که بهشون اهمیت نمی دادم:

برای کاربرهای دائمی عالی نیست: اگه تصمیم دارید از نسخه رایگان استفاده کنید ، می تونید فقط ده اعتبار در ماه (2500 کلمه) داشته باشید.
حساب کاربری مورد نیاز است: برای اینکه از قابلیت بررسی پلاجیاریزم استفاده کنید، اول باید یه حساب کاربری ایجاد کنید. با اینکه فرآیند ایجاد حساب کاربری در اون بسیار ساده ست، اما اگه بخواید بعضی از متن ها رو بدون زحمت و سریع بررسی کنید ، ایده آل نیست.

گزینه های طرح حق اشتراک می تونید اشتراک ماهانه یا حساب اعتباری داشته باشید
سطح دقت تقریباً کامل! تقریباً تمام محتوای دارای پلاجیاریزم رو که مورد آزمایش قرار گرفته بود تشخیص داد
راحتی در استفاده برای استفاده باید حساب کاربری ایجاد کنید ، اما داشبورد واضح و مفیدی داره
چیزی که رایگان دریافت می کنید 10 اعتبار یا 2500 کلمه در ماه ، امکان بررسی همزمان دو فایل ، پشتیبانی با اولویت پایین

5- پلگ اسکن (PlagScan) : جامع ترین ابزار بررسی کننده سرقت علمی

پلاگ اسکن (plagscan) ابزار بررسی سرقت ادبی

PlagScan یه بررسی کننده سرقت علمی پولیه، اما بصورت آزمایشی امکان استفاده از اون بصورت رایگان وجود داره. با استفاده از این ابزار، شما می تونید تعداد محدودی از کلمات رو بدون پرداخت هزینه بررسی کنید. هرکسی میتونه از PlagScan استفاده کنه و در وبسایتش یسری پکیج ها برای مدارس ، مشاغل و افراد عادی وجود داره.

در آزمایشی که انجام دادیم PlagScan کارش خوب بود! این بررسی کننده سرقت ادبی تونست تشخیص بده که 46.4 درصد از محتوای ما اصلیه و پلاجیاریزم نداره اما درمورد فایلی که دارای محتوای 100 درصد پلاجیاریزم بود به اشتباه 3.9 درصد رو متن اصلی تشخیص داد.

ابزارهای بررسی رایگان سرقت ادبی پلاگ اسکن

چیزایی که من دوست داشتم:

منابع متعدد را بررسی می کند: تمام فایل هایی که در ابزار قدرتمند PlagScan وارد میشن، در سراسر وب ، در برابر بیش از 20000 مجله بررسی میشن و حتی با فایل های بارگذاری شده توسط سایر کاربران PlagScan هم مقایسه میشن!
حداکثر امنیت: PlagScan از رمزگذاری SSL دویست و پنجاه و شش بیتی استفاده میکنه، بنابراین شما می تونید با خیال راحت اطلاعات خودتونرو ایمن نگه دارید.
از هر زبانی استفاده کنید: مهم نیست که متنتون به چه زبانی نوشته شده، PlagScan اونو درک میکنه!
صاحب گزارشات خود باشید: امکان دانلود گزارشات درصد مشابهت متنتون- به صورت PDF یا docx – وحود داره!

چیزایی که بهشون اهمیت نمی دادم:

نسخه رایگان محدود: با استفاده آزمایشی رایگان از PlagScan ، فقط می تونید 2000 کلمه رو بررسی کنید. بعد از اتمام اون ، اگه می خواید به استفاده از اون ادامه بدید، باید هزینه بپردازید.

ممکن است بارگذاری فایل ها طول بکشد: بسته به عواملی مثل حجم فایل و بار سرور ، ممکنه ده دقیقه یا بیشتر طول بکشه تا PlagScan یه بررسی سرقت علمی رو انجام بده.

گزینه های طرح حق اشتراک بسته به نیاز شما به طرح خصوصی ، برنامه آموزشی (educational) یا طرح تجاری (business) ، قیمت متفاوت است
سطح دقت بیشتر محتوای دارای سرقت علمی رو تشخیص داد
راحتی در استفاده داشبورد کاربر پسند که در اون می تونید به راحتی متن وارد کنید ، فایل بارگذاری کنید یا محتوا رو وارد کنید
چیزی که رایگان دریافت می کنید با استفاده از دوره آزمایشی رایگان PlagScan می تونید حداکثر 2000 کلمه رو بررسی کنید

مطابی که تا اینجا نوشته شده برگرفته از فعالیت هوشمندانه ی تیم websiteplanet بود که به قلم آقای نوشته شده بود. این مطلب توسط تیم ترجمه مدیتورها به فارسی برگردان شده و برای استفاده ی همکاران محترم در وبلاگ مدیتورها ارائه شده است. در پایان با قدرتمندترین ابزار جهت بررسی سرقت علمی مقاله های انگلیسی آشنا میشیم:

6- آیتنتیکیت (iThenticate) : قدرتمندترین ابزار چک پلاجیاریزم

ithenticate

iThenticate یه ابزار تشخیص سرقت عملیه که برای پژوهشگرها طراحی شده تا قبل از انتشار مقاله هاشون از درصد مشابهت اون با سایر منابع منتشر شده مطمئن بشن. یکی از مزیت های iThenticate که اونرو با اختلاف از سایر رقبا جلو انداخته پایگاه های اطلاعاتی ای هست که چک میکنه که در زیر به اون پرداختیم:

دقت بسیار بالا

کراس چک

با ابتکار انجمن ناشران CrossRef ، کراس چک (CrossCheck) یه پایگاه داده هست که حاوی مقالات منتشر شده از بسیاری از مجلات و مجموعه مقالات کنفرانس و کتاب ها هست که توسط ناشران (بیش از 365 ناشر برجسته علمی ، فنی و پزشکی) ارائه شده. از سال 2013 ، 65 تا از ناشران CrossRef که بیشتر ناشران بزرگ علمی رو نمایندگی می کنه در CrossCheck شرکت می کنن. نکته اینجاست که درصد خیلی بالایی از مجلات علمی از iThenticate برای بررسی سرقت علمی پیش نویس های ارسال شده برای چاپ استفاده می کنن.

آرشیوهای اینترنتی

منابعی که تقریبا از یک دهه پیش در اینترنت قرار داده شده توسط این ابزار چک میشه!

اگریگیتور (Aggregator) ، پایگاه های داده و ارائه دهندگان محتوا

بیش از 90 میلیون محتوای اشتراک آنلاین و آفلاین و عناوین تحقیقاتی از اگریگیتورهای برجسته ، پایگاه های داده و ارائه دهندگان محتوا ، از جمله موارد زیر توسط این ابزار چک میشه:

ABC-CLIO | Cengage Learning | EBSCOhost | Emerald Journals | Gale InfoTrac | One File | Pearson | McGraw-Hill | Wiley | PubMed/ Medline | SAGE.

PQDT

ProQuest که یه پایگاه تحقیقاتی مخصوص پایان نامه ها و تزها (PQDT) هست و از بیش از 1000 دانشگاه در آمریکای شمالی و اروپایی در این پایگاه مطالب وجود داره.

بنابراین با وجود پایگاه هایی که در بالا ذکر شد عملا دقت این ابزار بسیار بالا هست!

افراد زیر بطوری کلی می تونن از iThenticate سود ببرن:

  • پژوهشگرهایی که به دنبال اطمینان از منابع کافی خود هستن
  • پژوهشگرهایی که آماده ی سابمیت مقاله خودشون در مجله موردنظرشون هستن
  • دانشجویان مقیم کشورهای اروپایی و آمریکایی که برای ارائه پایان نامه آماده میشن

از مزایای دیگه ای که این ابزار داره امکان بررسی پلاجیاریزم برای فایل هایMS Word ، Word XML ، WordPerfect ، PostScript ، PDF ، HTML ، RTF  OpenOffice (ODT) و همچنین متن ساده وجود داره.

استفاده ی آسان

استفاده از این ابزار بسیار آسانه و هر پژوهشگر می تونه با آپلود فایل موردنظر خود یا با قرار دادن متن به بررسی سرقت علمی اون بپردازه.

 

ثبت سفارش چک کردن پلاجیاریزم مقاله در مدیتورها

متاسفانه استفاده از سرویس iThenticate: Plagiarism Detection Software به دلایل زیر با محدودیت جدی مواجه هست.

  • هزینه بالای سرویس iThenticate (هربار بررسی 100 دلار!)
  • شرایط سخت پرداخت انلاین با استفاده از کارت های اعتباری بین المللی

اما نگران نباشید! موسسات می تونن با بستن قرارداد و گرفتن حق اشتراک تجاری این محدودیت ها رو از بین ببرن! در مدیتورها شما می تونید با هزینه ی بسیار کمتر به بررسی پلاجیاریزم مقاله ی خودتون بپردازید. برای این منظور کافیه با حذف موارد زیر، مقاله تون رو در پنل مدیتورها آپلود کنید تا در کمتر از یکساعت چک پلاجریزم برای شما انجام و فایل نهایی گزارشات بصورت PDF برای شما ارسال بشه:

√ سمت قدردانی، و اطلاعات نویسنده و منابع و تصاویر و اشکال را حتما قبل از ارسال فایل پاک کنید.

ثبت سفارش چک سرقت علمی فوری در مدیتورها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا